2009-05-08

*~NOSTALGITRIPPAR~*

Verkar som om en hel del av oss som bloggar [iaf av älsk och hennes vänner] har fått nostalgitrippar...

Jag läste nyligen älsklingens blogg om att hon tyckte att barnprogrammet Skrotnisse och hans vänner var läskig och i Libellules blogg att hon tyckte att Ika i rutan också var väldigt läskig. Jag förstår inte det. ALLS. Jag tyckte att Ika i rutan var stencool! Hon hade alltid något nytt och roligt på gång och hennes alteregon var jättehäftiga. *skrattar*

Jag känner alltid nostalgi när jag tänker tillbaka på barndomen [it was AWESOME!] och barnprogrammen jag följde då [it was also AWESOME!]...
Det var många redan på den tiden vill jag lova! Fast jag kanske inte såg alla avsnitt av alla serier dock.
Här är dom [nostalgierna eller vad jag ska kalla dom för] jag kan komma på just nu....

Mighty Morphin' Power Rangers var så jävla bra! GO GO POWER RANGERS! Jag ville också vara en, den LILA som ju faktiskt inte alls fanns. Haha. Jag skulle då haft antingen en lila Enhörning eller en lila Velicoraptor! RAWR! ;) PURPLE POWER RANGER YEAH! ;) Fast jag hade mina ögon på Trini Kwan [Thuy Trang R.I.P.] the Yellow Mighty Morphin' Power Ranger [jävla långt att skriva dock]. Hon var nog den första tjejen som jag faktiskt var förälskad i. Trots att jag var så pass ung. ^^ Man ska börja tidigt ;)

Teenage Mutant Ninja/Hero [varför det ändrades från "Ninja" till "Hero" vet jag ej GO NINJA-hysterin som var då!] Turtles var så jävla bra! NINJAS ARE COOL! COWABUNGA!
Leonardo och Raphael var coolast av "turtlarna" [som de kallas] tyckte jag. Och Slash och Leatherhead [den onda sköldpaddan och den lite shiftiga alligatorn]. Beebop och Rocksteady [vårtsvinet och noshörningen] gillade jag ibland för att de var så korkade också. Och Tokka och Razhar [snappsköldpaddan och vargen] var ganska häftiga också vill jag minnas. Haha.

Disneyklubben var så jävla bra! Räddningspatrullen, Luftens hjältar, Bumbibjörnarna, Darkwing Duck, Nalle Puh mfl = underbart!

Pirater på mörka vatten var en så jävla häftig tecknad serie om fantasy, pirater och läskiga mörka vatten!

Ika i rutan - hon var ju som jag nämnde så jäkla cool och rolig och smart. Hon gjorde som hon själv ville och var alltid världsbäst på allt möjligt, enligt hennes alteregon. *Lol*

Skönheten och odjuret [då menar jag den otecknade TV-serien med Vincent och Katherine] - underbara läskiga serien. Jag var kanske lite kär i Vincent faktiskt, men bara för att han såg ut som ett lejon. Does that make me weird? Hahaha!

Linus på linjen var rolig!

Ture Sventon var också väldigt rolig med sina temlor/semlor. Ville Vessla tyckte jag inte om och den flygande mattan ville jag ha. ^^

Dinoriders älskade jag men det var tyvärr ingen TV-serie på TVn som jag såg... men det fanns dock filmer som jag hyrde. Jag köpte några dinoriders för att jag älskade dinosaurier [det var under den STORA dinosarie-perioden då det mesta var med just dinosaurier, tidningar med 3-D glasögon till, klistermärken m.m. Och sen kom Jurassic Park och så blev det mer dinosaurier!]

Barbapappa var skoj! Minns dock inte så mycket av den serien.

Björnes magasin - underbart! När det var RÄTT Björne!

Widget - en TV-serie som handlade om den lila rymdvarelesen Widget som kunde shapeshift:a till olika djur. Den serien minns jag att jag alltid såg hos David. Yay. Det var tider det. =)

Silver Fang - med svensk dubbning, hahaha! Cool serie men jag hann aldrig se klart hela den serien när jag var liten. Nu har jag dock gjort det, fast bara den svensk-dubbade och väldigt förkortade versionen.

Sailor Moon - med svensk dubbning = underbart! Rei Hino aka Sailor Mars var ju helt klart den bästa av Sailor Hjältinnorna. Snygg, hetlevrad, rolig, stark, pålitlig och hon bråkade ständigt med Annie [eller Usagi som hon ju heter på japanska] vilket jag gillade. Jag gillade ju alla Sailor hjältinnorna men hon var bäst enligt mitt tycke. Haha.

Hajk - Fast jag kollade mest för att det var Goliat avsnitt med i den serien. ^^

Gnuttarna [jag vill kalla dom för GNOTTARNA men det är ju något HELT ANNAT] - de små vita pälsbollarna var gulliga men jag minns inte vad de gjorde i sin by Gnuttbyn... Nån som minns?

Smurfarna - Gargamell var så oooond och hade alltid sån otur! ;)

Trasselsudd - den trassliga Afganhunden. Tyckte om den serien men jag minns typ bara att det var en hund och en intro låt där de sjöng om honom och att han alltid såg så raggig ut.

Pingu - man fattade aldrig vad han sa men han var ganska söt ändå. Haha, men det tycker inte du, eller hur älskling?! ;)

Biker Mice from Mars var också en cool TV-serie! Modo var coolast för att han hade en arm i metall som hade ett vapen i. Så resonerade jag. *LOL!*

Saber Rider och Stjärnsherifferna/Stjärnsheriffen Saber Rider - En tidig anime-serie om rymdsheriffer som jag gillade VÄLDIGT mycket och jag hyrde alltid samma film när det skulle hyras något. Jag ville också ha en metallisk häst som Steed! Yeah.

Starzinger anime-serien - fick jag låna av en killkompis och den var jättecool och rolig och läskig. Den håller än! Prinsessan Aurora var ju en cool prinsessa dock var hon lite väl vek ibland och Kogu, Jorgo och Hakka fick alltid rädda henne. Haha.

Den oändliga historien/the neverending story - min första FANTASY-film som jag också älskade att hyra.
Både 1an och 2an faktiskt. Fast 1an är bättre. Med rätt Atreyu och Artax [the horsie] och Falcor!

Mumintrollet och hans vänner - Den serien är ju speciell och väldigt bra och läskig! Stora Morran var jag rädd för. =P

MacGyver kunde fan göra nästan allt. Fast hans frisyr var ju bara såååå 80-tal! Haha... Hockeyfrillla! Inte vackert. ;P

Den svenska TV-serien: Dårfinkar och dönickar; med den coola tjejen Simone som, när hon klippt sig, blir presenterad som "killen Simon" i den nya klassen. Jag tyckte och tycker fortfarande att hon var väldigt snygg i kort hår. Hon var en tuffing också. =)

Sen var det en annan svensk barn-TV-serie som jag inte minns namnet på... bara att det handlade om en kvinna och hennes bortrövade Sankt Bernhardshund och ett par konstiga tvillingar och en kvinna som kallades för SATMARAN... Hon tyckte jag dock var läskig!
Nån som vet vad den serien hette?

Eftersom vi inte hade kanalen TV3 på tvn så var det enda sättet att kolla på TV-serier som t ex. MMPR och Turtles hemma hos mina kill-kompisar [jag hade faktiskt nästan BARA kill-kompisar, när jag var liten, som bodde på samma gata som jag - me and my crew ^^]. Jag fick egentligen inte se MMPR "eftersom det var så mycket våld" i den serien som mamma sa. Jag var arg på henne för det minns jag. Men jag kollade på det så mycket jag kunde iaf. Sneaky som jag var. ;P

Jag var tuffare och modigare när jag var yngre och ville alltid leka med killarna. Dockor var inget för mig. Nej Turtles, Dinoriders, Power Rangers och leksaksvapen var det som gällde!

Så det var min nostalgitripp för den här gången. Orkar inte skriva mer nu... har så ont i nacken och axlarna... =P
Kanske fortsätter nån gång om det är något jag missat ;)

3 kommentarer:

  1. silver fang, turtles, power rangers, mcgyver, bumbibjörnarna, saber rider, dinoriders... japp, alla dem älskar daniel fortfarande. :P

    SvaraRadera
  2. Haha, men de är ju underbara! Trots att de är så gamla och kvalitén inte är/känns lika bra som när man kollade när man var liten ^^ Vissa undantag finns det ju som t ex. MacGyver [Don't like it anymore]. Men men. ;P

    SvaraRadera
  3. You love me more than TV ;D

    SvaraRadera